Strategie

Waarom 80% van de strategieën in het mkb falen (en hoe jij dat voorkomt)

strategie MKB

Veel MKB-ondernemers stoppen veel werk in het opstellen van een strategisch plan. Er komen brainstormsessies, toffe PowerPoint-slides en groeimodellen aan te pas. Ze hebben de 4 essentiële vragen voor strategische groei beantwoord. Maar een paar maanden later? Niks veranderd. De strategie is doodgebloed.

Niet omdat het plan slecht was. Maar omdat het in de uitvoering compleet spaak liep.
Strategie faalt zelden op papier – het faalt in de praktijk. Na het opstellen van het strategisch plan begint het lastige werk namelijk pas.

Hieronder vind je de 10 grootste oorzaken waarom strategie in het MKB zo vaak mislukt én wat je kunt doen om jouw strategische plannen succesvol uit te voeren.


1. Je team heeft geen idee waarom ze doen wat ze doen

Stel je twee medewerkers voor die exact hetzelfde werk doen. De één ziet het als “steentjes sjouwen”, de ander als “bouwen aan een kathedraal”. Dit verschil zit niet in het werk, maar in het waarom.

Jouw taak als mkb-ondernemer? Laat het grotere plaatje zien. Geef je mensen het gevoel dat ze meewerken aan iets groters dan hun takenlijst. Zonder een betekenisvol ‘waarom’ blijft je strategie voor jouw medewerkers een ver van hun bed show.

Oplossing

  • Vertaal je strategie naar een inspirerend verhaal. Je missie en visie kunnen hierin helpen.

  • Laat zien waar je naartoe werkt én waarom dat ertoe doet.

  • Geef je team niet alleen targets, maar vooral kathedralen.


2. Leiderschap dat afwezig is – of niet het goede voorbeeld geeft

In Leaders Eat Last legt Simon Sinek uit dat goed leiderschap draait om veiligheid, vertrouwen en voorbeeldgedrag. Als leider moet je jouw mensen voorop zetten en een cultuur van betrokkenheid creëren. Daarnaast doet goed voorbeeld volgen… en doet slecht voorbeeld slecht volgen.

Oplossing

  • Zet je mensen op 1: geef complimenten, erken ook jouw eigen fouten, wees trots op je team. Vier alle successen, ook de kleintjes.

  • Sta letterlijk en figuurlijk dichter bij je mensen: leiderschap is niet roepen wat er moet gebeuren, maar laten zien hoe het moet.


3. Je strategie past niet bij de bedrijfscultuur

Een ambitieuze groeistrategie kan geweldig zijn, maar als jouw bedrijfscultuur behoudend en risicomijdend is, botst dit. “Zo doen we het hier al jaren” is dodelijk voor innovatie.

Oplossing

  • Cultuurverandering begint met voorbeeldgedrag.

  • Beloon initiatief, geef ruimte om fouten te maken.

  • Experimenteer en laat zien dat nieuw gedrag loont.


4. Afdelingen werken langs elkaar heen

Sales wil volume. Operations wil rust. Marketing wil kwaliteit hoogwaardige diensten. Inkoop wil zo goedkoop mogelijk inkopen. En de directie wil marge. Als al die belangen niet op elkaar zijn afgestemd, krijg je eilandjes, ruis en frustratie. Een kernwoord in iedere goede strategie is samenhang.

Oplossing

  • Zorg voor alignment: plan gezamenlijke sessies, maak doelen transparant. Evalueer heel regelmatig.

  • Iedereen moet begrijpen: we winnen alleen als we met zijn allen in dezelfde richting bewegen.


5. Geen draagvlak op de werkvloer

Een top-down strategie waar het team niks over te zeggen heeft gehad? Reken maar dat je weerstand gaat krijgen. Mensen houden niet van een verandering die hen overkomt.

Oplossing

  • Betrek je mensen al vroeg in het proces en laat ze echt meepraten.

  • Vraag om input, luister oprecht en geef eigenaarschap.

  • De strategie moet ons plan worden, niet jouw plan.


6. Je communicatie is vaag en onduidelijk

“We gaan voor innovatieve klantgerichtheid met een strategische omnichannelbenadering.”
Pardon? Communiceer niet te technisch en hoogover dat niemand écht snapt wat er moet gebeuren. Iedere afdeling en medewerker in jouw bedrijf moet na het horen van de strategie duidelijk hebben hoe zijn of haar werk en taken veranderen.

Oplossing

  • Wees simpel en concreet.

  • Herhaal je boodschap regelmatig.

  • Gebruik voorbeelden en houd je strategie tastbaar.


7. Je team heeft de middelen niet

Je wilt een topsportprestatie, maar je team heeft geen goede schoenen, te weinig training en geen begeleiding. Dan krijg je blessures, frustratie en uitval. Het is belangrijk dat jouw actieplan realistisch is en dat er voldoende tijd en middelen ter beschikking gesteld worden om de doelen te halen.

Oplossing

  • Maak een realistische inschatting van wat de strategie vraagt.

  • Investeer in tools, opleidingen en mensen.

  • Bouw eerst aan capaciteit voordat je versnelt.


8. De verandering wordt gebagatelliseerd

Verandering roept weerstand op, dat is normaal en in ieder bedrijf kom je dit tegen. Veel ondernemers negeren die signalen echter of drukken de veranderingen er met brute kracht doorheen. Blijf echter oog houden voor de softe kant van de verandering.

Oplossing

  • Maak ruimte voor emoties en bezwaren.

  • Geef uitleg, train mensen en begeleid ze in de nieuwe werkwijzen.


9. Er wordt niet bijgestuurd

Jouw strategie is géén eenmalig document. Het is een levend proces. Zonder opvolging, rapportages en aanpassingen navigeer je blind.

Oplossing

  • Meet continu en organiseer maandelijks een strategische review.

  • Kijk wat werkt en pas aan wat niet werkt.

  • Houd het plan in beweging.


10. Je denkt te veel aan de korte termijn

Veel strategieën sneuvelen door de drang naar directe winst. Korte termijn succes wordt belangrijker dan structurele groei.

Oplossing

  • Maak ruimte voor quick wins, maar verlies het grotere doel niet uit het oog.

  • Strategie is geen sprint; het is een marathon met heel veel tussentijdse checkpoints.


Conclusie: strategie faalt zonder mensen, middelen en maatwerk

Strategie in het MKB draait niet om de perfecte plannen op papier. Het gaat over mensen meenemen, de juiste middelen beschikbaar stellen en je plan continu laten ademen. Wil je niet in de 80% van MKB-bedrijven vallen met een mislukte strategie? Dan moet je én anders denken én anders doen.

Wil je dat jouw strategie écht werkt? Stuur me een bericht. Ik help MKBondernemers om hun plannen wél succesvol uit te voeren!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *